• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle

Peace Brigades International Norge (PBI Norge)

E-post: kontakt@pbi.no

Telefon: Koordinator Ingunn Elisabet Bjørnstad: 97092657

Besøksadresse: Kontorfellesskapet SoCentral, 5 etg. på Sentralen, Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo

Postadresse: PBI Norge, c/o Sentralen, Postboks 183, 0102 Oslo.

Organisasjonsnummer: 982836824

Kontonr. 6094 05 57375

PBI offentlig uttalelse for drap på landrettighetsledere i Colombia i 2017

January 22, 2018

I lys av den seriøse humanitære krisen og mangelen på beskyttelse for befolkningsgrupper i distriktene i Colombia, publiserte Peace Brigades International Colombia den 13. desember 2017 en offentlig uttalelse der de ber både det internasjonale samfunnet, inkludert Norge, og colombianske myndigheter om å handle. Du kan lese den offentlige uttalelsen her

Uttalelsen er publisert i forbindelse med drapene på to landrettighetsledere som fant sted i løpet av de to siste månedene av 2017. Den 26. november ble Mario Castaño Bravo fra La Larga Tumaradó drept. Under to uker etter, den 8. desember blir så Hernán Bedoya drept i det kollektivt eide landområdet Pedeguita y Mancilla. Begge lederne hadde mottatt trusler for å ha meldt fra om de økonomiske interessene for deres områder, og for å motstå å bli fordrevet fra landet med makt. Med tapet av Mario Castaño og Hernán Bedoya mister de etniske lokalsamfunnene ledsaget av Comisión Intereclesial de Justicia y Paz (CIJP) to av sine mest symbolske ledere.

Mario Castaño Bravo

Født den 22 juli 1959. Sammen med faren og en av sine brødre kom han fra kommunen Arboletes, Antioquia, til bygda La Madre i La Larga Tumaradó i 1975. Sammen med fem brødre begynner Mario å dyrke jorden og holde kveg. I 1997 blir han, kona og ni barn fordrevet fra gården sin av paramilitære styrker. Etter dette hevdet Mario seg som leder, og deltok da 48 lokalsamfunn vendte tilbake til sine landområder uten statlig støtte (1). Drapet på Mario viser hvordan landproblematikken i Colombia og volden mot menneskerettighetsforkjempere, sosiale ledere og landrettighetsledere er direkte relatert med hverandre, samt hvordan manglende framskritt i prosessen med å tilbakeføre land kan føre til at sikkerheten for denne gruppen ikke blir garantert (2).

Hernán Bedoya

Hernán Bedoya var en anerkjent landrettighetsleder fra Chocó-fylket og det kollektive landområdet Pedeguita y Mancilla. Han hadde tidligere meldt fra om dannelsen av ulovlige foreninger, forfalskede kontrakter og paramilitær tilstedeværelse i området. Bedoya ble drept kl. 01:15 om natten i Playa Roja, på vei mot sitt hjem i Pedeguita Mancilla da neoparamilitære fra Autodefensas Gaitanistas de Colombia (AGC) kom og skjøt ham 14 ganger. Gården til Bedoya er del av flere landeiendommer hvor det er planer om å gjennomføre prosjekter for industrielt jordbruk, i det felleseide landområdet Pedeguita y Mancilla.

Mario Castaño Bravo og Hernán Bedoya er to av tre landsrettighetsledere fra nettverket CONPAZ, som har blitt drept i 2017 (3).

Utvalgt innlegg

Åpent møte med Olga Araújo fra Nomadesc